Základní data: | |
Třída: | LT (Lystecitní trepariozóm) |
Výška: | 42 m |
Ochozy: | Ub (Ubožák / komín bez ochozu) |
Typ: | C (Klasický cihlák; kužel, ok~) |
Ochozy: | Ub (Ubožák / komín bez ochozu) |
Detail: | 8.8^8:8 |
Bilighorze: | CC/CV |
Status: | P |
Stát: | CZE (Česká republika) |
Pregion: | PHA (Praha) |
Pokomíní: | 8 (Praha 8) |
Obec: | Karlín |
Souřadnice: | 50°5'57.425"N,14°27'59.525"E |
Podrobnosti: | 2 zobrazit >> |
Mapa + fotky
Poznámky
KODA © M.i.X 2008-2024 - EN
Rustonka a parník pro císaře
V roce 1832 na rozhraní Karlína a Libně vznikla přičiněním britských podnikatelů bratrů Thomasových továrna na parní stroje. Ta v roce 1850 přešla do majetku významného britského podnikatele Josepha Rustona, jehož příjmení pak dalo firmě její trvalý název. Firma zpočátku vyráběla zejména kotle a parní stroje. Ruston byl britský lodní stavitel a podnikatel v říční plavbě, provozoval Pražskou paroplavební společnost. Jeho firma tehdy vyráběla na mnoha místech v Evropě zejména různá strojní zařízení a díly pro říční i zaoceánské lodě určené pro provozovatele v Rakousku i Německu. Ruston především postavil v původním podniku v Karlíně v roce 1841 první český parník Bohemia, z nové loděnice pak vyšly další slavné parníky – Praha (1865), Vyšehrad (1866), Stephanie (1882), František Josef (1887), Primátor Dittrich (1891), Ferdinand I. Dobrotivý (1891), Smíchov (1895), Závist (1895) a také například císařská jachta Kaiserin Maria Theresia (1892), kterou pak Společnost rakouské státní dráhy provozovala na Bodamském jezeře jako osobní parník. Později, koncem 19. století, se zde začaly vyrábět i různé nýtované ocelové konstrukce, zejména pak ocelové mosty a ocelové střešní příhradové konstrukce – pochází odtud například střešní konstrukce pražského Rudolfina či některé objekty na Pražském výstavišti. Areál závodu byl z tohoto důvodu nadále rozšiřován o další budovy a výrobní haly. Pražská akciová strojírna zanikla roku 1910 a těsně před první světovou válkou v roce 1912 pak celý podnik přešel do vlastnictví Elektrických podniků hlavního města Prahy.
(zdroj: měsíčník Osmička pro Prahu 8)